panelarrow

1st Headqvarter

Högkvarteret för MC och Motorsport

Motorcykelträning

En professionell motorcyklist måste vara i trim, precis på samma sätt som hans motorcykel. När man inte sitter på motorcykeln skall man alltid vara igång fysiskt. All form av allroundträning är viktig och det inkluderar både styrketräning och kondition.

Allround styrketräning

Det finns inte en muskel som man inte använder inom motorcykel på tävlingsnivå. Det är dock klokt att man styrketränar med lägre vikter för att inte belasta kroppen allt för mycket. Du vill som motorcyklist inte bygga på dig allt för tunga muskler varför fler repetitioner är att föredra. Samtidigt som du vill vara explosiv i många lägen skall du också kunna uthärda långa perioder på tävlingsbanan. Det är inte alls ovanligt att många får kramp både i ben och armar under en tävling. Använd gärna fria vikter och hantlar för att träna upp överkroppen.

Hantlarna har en central roll eftersom de kan stärka muskelaturfästen som är svåra att komma åt. Du kommer lättare åt viktiga och smala underarmspartier samt handleder som ofta blir utsatta för hård press. Hantlarna träffar också övre muskelpartier för överarmarna såsom deltamuskeln och triceps. Muskeluthållighet inom motorcykelsport är A och O för att lyckas i tävlingssammanhang långsiktigt. All träning med fria vikter är att föredra och man också använda skivstången för både benböj och bänkpress, dock inte med för hög belastning.

Hantelövning

Styrketräning bör ske löpande och varvas med några få pass där du utsätter dina muskler för fler retningar med högre vikter. Fokus bör alltid ligga på att du försöker få så hög variation som möjligt i ditt träningsprogram.

Bra grundkondition

För att konditionsmässigt alltid vara i form bör man som tävlingsmotorcyklist alltid ha ett träningsprogram som innefattar löpträning. Du måste ha en bra grundkondition och det kan vara på sin plats att du är ute och joggar minst tre gånger i veckan. Det ger dig också en bra mental balans samt att du ökar syreupptagningen. Här är tanken att bli uthålligare. Det ger dig ingenting att vara snabb under 100 meter. Du ska hålla ut länge och inte vara rädd att tvinga kroppen över gränsen. En pulsklocka är en bra investering. Med den kan du ta reda på din maxpuls och vilopuls samt se förändringar under resans gång.

Löpning kan varvas med cykling eller spinning. Det kopplar an väl till motorcykelträning. Varva längre cykel- eller spinningpass med några intensiva pass så att du lätt kickar igång cirkulationen i ben- och vadmuskelpartier.

Kroppen tar styrk, speciellt om du kör exempelvis motocross eller enduro. Ett bra sätt att träna uthållighet och konditionen är att jogga körbanan när den är tom. Inom cross kan detta innebära höga backar och väldigt olika underlag. Det finns inget som tröttar ut en snabbare än att jogga uppför på sand. Cykling i terräng är också bra. Då får du också kroppen att vänja sig vid hinder. Du får även känna på olika underlag och träna upp kroppen att kunna ta emot dessa stötar och vibrationer.