panelarrow

1st Headqvarter

Högkvarteret för MC och Motorsport

MotoGP

MotoGP är världsmästerkapet i roadracing – motorcyklarnas formel 1.

Första loppet kördes 1949 och organiserades av FIM. I början var fyrtaktarna härskande i alla klasser men under 1960-talet började tvåtaktsmotorerna göra sitt intåg, för att börja ta över de lägre klasserna. De traditionella klasserna på 1970-talet bestod av 50cc, 80cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc och det kördes flera lopp under ett race. På 1970-talet hade fyrtaktarna spelat ut sin roll i de lägre klasserna vid motoGP.

Reglemetet för olika klasserna var rigida men 2002 ändrades reglerna man fick då börja använda en fyrtaktare med 990 cm3 eller en tvåtaktare på 500 cm3. Det visade sig att fyrtaktstekniken var överlägsen då den kombinerades med dubbel cylindervolym. År 2007 bestämdes det att den högsta serien skulle bestå av fyrtaktare med motorer på 800 kubikcentimeter. År 2010 ersätts 250cc med Moto2.

Från 2012 gäller följande klasser:

Moto3: Förare och fordon måste väga minst 148 kilo. Motorerna är begränsade till en fyrtaktsmotor med en cylinder på 250 kubikcentimeter.

Moto2: Chassit är fritt så varje team får konstruera sitt eget chassi. Klassen är en form av komplement till MotoGP och alla team använder sig av en fytakt, 600 cc motor från Honda samt Dunlopp däck.

MotoGP: Här är restriktionerna på hur motorcyklarna får se ut färre, eftersom det räknas som en prototypklass. Men det får endast användas fyrtaktsmotorer med högst fyra cylindrar. Den maximala motorstorleken är 1000 kubikcentimeter. Från 2012 är minmivikten för 157 kg för 1000-kubikarna samt 150 kg för 800-kubikarna.

Mästerskapet består av 17 tävlingshelger förlagda runt om i världen. Förarna får poäng efter hur de har placerat sig i varje tävling. Då säsongen är slut vinner den som har flest poäng världsmästartiteln.

Motorcyklarna är i regel rätt smala vilket gör att många får plats i bredd. Men förarnas skicklighet gör att de sällan krockar med sina konkurenter.